A trollok néha barátok

2025.03.30

A közösségi média a politikában néha tévútra vihet.

Annyit beszélünk a facebook és egyéb közösségi média mögötti "algoritmusról" és olyan keveset tudunk róla. Megpróbálom nagyon egyszerű példával összefoglalni a mögötte álló technikákat. Példaként segítségemre sietnek a  kerek erdő lakói, a mókusok, a nyulak és a rókák akik egymás ellen küzdenek a választáson hogy az erdei tanácsban a többség az övék legyen. Posztolgatnak és olvasgatnak bőszen az egyetlen közösségi médiában a KerekBook-on és próbálnak minél nagyobb elérést az erdő választópolgárai között kiharcolni maguknak. Energiát nem kímélve mindent beleadnak. Mi történik közben a háttérben? A KerekBook algoritmusa nem arra lett kitalálva, hogy a nyulak posztjai minél nagyobb elérést érjenek el hanem, hogy a nyulak minél több megosztott tartalmat fogyasszanak és a répaárusok már célzott hirdetésekkel tudják őket megtalálni. Hogy tudja erre rávenni a nyulakat az algoritmus?

Ajánlórendszerek:

Együttműködésen alapuló szűrés: Az algoritmus az erdő lakói által fogyasztott közösségi média tartalmak mintáit elemezve javasol hasonló bejegyzéseket. Például, ha egyre több a nyúl, aki egy bizonyos répás videót kedvelt és mellette a káposztás képeket is nézegeti a káposztás tartalmakat minden répakedvelőnek is ajánlani fogják.

Tartalmon alapuló szűrés: A tartalom bizonyos jellemzői alapján javasol bejegyzéseket, például a szövegben hasonló kulcsszavak szerepelnek (répa, káposzta) vagy címkék (#odu #fülkötő, #ugróiskola) alapján.

Itt nyulaink már finomhangolták a rendszert és nekik szinte kizárólag "nyúlnak" való tartalmat ajánl. Véletlenül sem kerül eléjük a "hogyan fogjunk ízletes nyulat" rókáknak való poszt sem a "kilátás az erdő legmagasabb fájáról" című mókus szösszenet.

Nézettségi és interakciós elemzés:

Az algoritmus figyeli, hogy milyen bejegyzések generálnak a legnagyobb érdeklődést (lájkok, kommentek, megosztások, nézési idő stb.), és a sok répás videó közül ezeket előtérbe helyezi (a TikTok algoritmus különösen nagy hangsúlyt fektet a nézési időre, a Facebook pedig az interakciókra). Az ország répatortája poszt hatalmasat ment, rengeteg like-ot és megosztást gyűjtött be. Szinte minden nyúl látta már. Néhány mókus érdeklődést mutatott, főleg a tavaly nyertes mogyorótortával való összehasolítás kapcsán, de ők kevésbé voltak lelkesek. Egy-egy róka is belefutott, de ők gyorsan továbbgörgettek és eszükbe sem jutott like-olni…

Gépi tanulás és mélytanulás:

Neurális Hálózatok: Ezek a modellek képesek komplex mintázatokat felismerni, és előre jelezni, hogy egy adott tartalom hogyan fog teljesíteni és ki lehet a célközönség. A paszternák és a répa neurális mintázata nagyon egybevág így az algoritmus tesz egy próbát és teríti a nyulaknak.


Klaszterezés és csoportosítás:

Az algoritmus felhasználókat csoportosít hasonló érdeklődési körök alapján. Itt az algoritmus már határozottan elkülönítette az erdő lakóit A, B, és C csoportba (húsevő és vörös: "A", növényevő és vörös: "B", növényevő és nem vörös: "C" csoport)  és ezek alapján ajánl további tartalmakat. Ha például egy csoport sok tagja érdeklődik egy adott témáért Pl.: "A legjobb nyúlhús receptek", a csoportba sorolt többi tag is több tartalmat fog kapni abból.

Valós idejű visszacsatolás:

Az algoritmus azonnal reagál a tartalomfogyasztási szokásaid változására. Például, ha egy új téma iránt mutatsz érdeklődést pl.: "Vigyázz rókacsapda az erdő közepén", gyorsan elkezdi előtérbe helyezni az ehhez kapcsolódó tartalmakat: "Többen is látták a csapdát" , "Ravaszdi úr majdnem beleesett a csapdába!".

Alakul a verseny

A nyulak már nagyon magabiztosak, szinte biztosra veszik, hogy megszerzik a többséget az erdei tanácsban. Miért ne, hisz egy idő után azt vették észre, hogy a posztjaik nagyon sikeresek, sokan like-olják és osztják meg őket, kimondottan pozitív visszajelzéseket kapnak a kommentekben és hátradőlnek annak biztos tudatában, hogy jó úton járnak. Azt viszont nem vették észre, hogy egy hatalmas információs buborékot készítettek magunknak. Kizárólag egymás nyulaknak tetsző posztjait nézik. Mintha az erdőben nem is lenne más, csak egy nyulaknak kedvező szép világ.

A mókusok közben eléggé passzívak, a fa tetején a rókák eddig nem nagyon zavarták őket. A répatorta például tetszett nekik, és a Rókacsapdára való figyelmeztetés sem jött rosszul, mert néha arra járnak lehullott makkot gyűjteni amit ha szerencséjük van a nyulak még nem zabáltak fel. Ők a bizonytalanok legnagyobb csoportja.  

Eközben a rókák eldöntötték, hogy az erdei tanácsba bármi áron bekerülnek.

Nem hiába ravaszságukról híresek egészen más stratégiát választottak. Tudták, hogy céljuk eléréséhez a nyulak szavazatai is szükségesek ezért elkezdtek olyan témákban is posztolni ami a nyulak érdeklődési körébe tartozik. "Kedvezményes ÁFA kulcs a zöldségekre a nyúlbarát rókák támogatásával", "Ugróverseny a rókaszigeten" és egyre több nyulat is elértek az üzeneteikkel. Sok negatív kommentet kaptak a posztjaikra mert néhány nyúl azért átlátott a szitán, néhányuk még a trollkodástól sem riadt vissza ezzel tovább sarkalva az algoritmust a nyulak közti terjesztésre. A bizonytalan nyulak egy része viszont úgy érezte, hogy a rókák között is van szelídebb, akár olyan is, akire érdemes a körzetükben szavazni. A "Vörösök és bozontos farkúak tartsunk össze!" kampányukkal pedig a legnagyobb bizonytalan csoport a mókusok közül is sokat meggyőztek és végül nagy fölénnyel megnyerték a választást!

Konklúzió

Ha azt látod magad körül, hogy már elfogytak a trollok, minden arról szól, amiről te szeretnéd akkor nagyon rossz úton jársz a közösségi médiában! Nyúl vagy és csúnyán rászedtek!